پیشرو، فناور، ارزش آفرین

گروه صنعتی آتام

سوخت و ساز انرژی در طیور

سوخت و ساز انرژی در طیور

بررسی نیازهای پرنده به انرژی:

نیاز یک پرنده به انرژی به سه بخش اصلی تفکیک می‌شود:

  •  انرژی برای بقای پرنده (انرژی نگهداری)
  •  انرژی لازم برای تولید محصولاتی نظیر تخم مرغ یا گوشت
  •  انرژی لازم برای فعالیت

انرژی نگهداری یا سوخت و ساز پایه

به مجموع احتیاجات انرژی برای حفظ و انجام فعالیت‌ها و وظایف طبیعی بدن و نیز انجام فعالیت‌های عادی و معمول پرنده، انرژی نگهداری یا سوخت و ساز پایه گفته می‌شود.

منابع انرژی برای طیور

منبع انرژی برای طیور از اتصالات پُر انرژی فسفات به دست می‌آید. وقتی آدنوزین تری فسفات (ATP) با از دست دادن یک گروه فسفات به آدنوزین دی فسفات (ADP) تبدیل می‌شود، حدود  8kcal/mol انرژی آزاد می‌گردد، سنتز مجدد ATP از ADP  هم در نتیجه اکسیداسیون سوبستراهای مختلف جیره بویژه کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها رخ می‌دهد . کربوهیدرات‌ها در اغلب جیره‌های طیور جزء منابع اصلی انرژی به شمار می‌آیند.

سطح انرژی در جیره طیور

سطح انرژی جیره عامل بسیار مهمی در تعیین میزان مصرف خوراک طیور است. وقتی پرندگانی همچون جوجه‌های در حال رشد یا مرغ‌های تخم گذار جیره‌ای دریافت می‌کنند که از لحاظ همه مواد مغذی متعادل است، به اندازه‌ای غذا می‌خورند که هر روز مقدار ثابت و معینی انرژی دریافت کنند. مقدار مطلق غذای مصرفی، بستگی به نیاز پرنده به انرژی دارد که بر حسب اندازه، فعالیت، دمای محیط و در حال رشد یا تولید بودن آن متغیر است.

اهمیت شناخت احتیاجات طیور در مراحل مختلف رشد

شناخت احتیاجات انرژی طیور در طی هر مرحله از رشد و نمو آن‌ها و نیز در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به مقدار انرژی قابل دسترس مواد خوراکی جیره‌ها امری مهم و ضروری است. با در اختیار داشتن این اطلاعات، تخمین میزان مصرف خوراک هر گله در یک محیط خاص امکان پذیر می‌شود و بر این اساس می‌توان مقدار پروتئین، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را نیز به دقت تعیین کرد تا رشد و عملکرد متعادلی در گله به دست آید.

تولیدکنندگان صنعت طیور معتقدند  که انرژی مورد نیاز پرنده عمدتا  از مواد خوراکی و بویژه منابع پر انرژی نظیر ذرت، گندم، دانه‌های روغنی و چربی‌های گیاهی و حیوانی به دست می‌آید. اما باید به خاطر داشت که همه اجزای آلی یک جیره تأمین کننده انرژی‌اند و اجزای پر پروتئین جیره نظیر کنجاله سویا هم می‌توانند بخش‌های مهمی از کل انرژی مورد نیاز پرنده را تأمین کنند.

 

متخصصان تغذیه طیور گروه صنعتی آتام همواره در تلاش‌اند با حفظ تعادل در جیره دان آماده مهردانه، مقدار انرژی دریافتی از جیره، تأمین کننده تمامی نیازهای پرنده باشد. 

ثبت دیدگاه

جهت ثبت دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید.

موارد مشابه