پیشرو، فناور، ارزش آفرین

گروه صنعتی آتام

مراقبت‌های مورد نیاز مرغداری در فصل سرما

مراقبت‌های مورد نیاز مرغداری در فصل سرما

اقدامات لازم برای مرغداری در فصل سرما 

با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال و احتمال تغییر ناگهانی درجه حرارت، باید مراقبت‌های ویژه‌ای در مرغداری‌ اعمال گردد:

1- هیترها را سرویس و از صحت كارکرد آنها مطمئن شوید:

انتخاب سیستم گرمایش مناسب و پر بازده در امر صرفه جویی سوخت و دست یابی به راندمان بالا بسیار مهم می‌باشد.

2- در مورد ذخیره سازی سوخت زمستانی اقدام کنید:

برای جلوگیری از بروز مشكلات ناشی از قطع برق طولانی، احتمال قطع یا افت فشار گاز، و بروز اختلال در كار هیترها بهتر است، وسایل گرم كننده كمكی نظیر مادر مصنوعی، كپسول‌های گاز و حتی هیترهای دوگانه سوز در نظر بگیرید.

3- ترتیبی اتخاذ گردد كه تهویه سالن فدای افزایش درجه حرارت سالن و یا بر عكس نشود .
4- در ایام زمستان برنامه ثابتی برای تنظیم قدرت و دور فن‌ها نمیتوان صادر نمود و باید با توجه به درجه حرارت سالن و وضعیت هوادهی داخل سالن درجه قدرت فن‌ها را تعیین کرد.

5- برای اینكه میزان تهویه و درجه حرارت در ایام سرد در حد متعادلی باشد، نیاز به كنترل بیشتر سالن و بازدید مرتب از سالن‌ها می‌باشد: دماسنج‌های ماكزیمم و مینیمم  حداقل در سه نقطه سالن نصب گردد و حداقل و حداكثر دما بطور روزانه ثبت گردد. نصب ترموستات و اكوستات در داخل سالن‌ها ضروری است.


6- منافذی كه محل ورود هوای سرد به سالن‌ها می‌باشد را بپوشانید: بخصوص درب اصلی ورودی، راهروی كولینگ، اطراف فن‌ها، تمامی منافذ و درزهای سالن. عمل تهویه هوا می‌بایست فقط از طریق فن‌های نصب شده در بالای سالن اجرا شود. در غیر اینصورت هوای وارد شده از سایر منافذ بر بستر مرغداری نشست می‌کند.

7- كنترل بیشتری از وضعیت سلامت گله بعمل آورید.

8- چک کردن آب مصرفی حیاتی است:

در فصول سرد، طیور آب کمتری را در بدنشان نگه می‌دارند. در نتیجه باید به طور مداوم، آبخوری‌ها را با آب تمیز و تازه آب کنید. آب باید دمای طبیعی  بین ۱۰ الی ۱۴ درجه داشته باشد. در نتیجه اگر احساس کردید که آب سرد است، آن را با آب گرم مخلوط کنید. باید از یخ نزدن لوله‌های آب اطمینان حاصل کنید. بسیاری از واکسن‌های طیور از طریق آب به آنان داده می‌شود. با توجه به مصرف کمتر آب در فصل سرما، داروها باید در مقدار کمتری از آب به پرندگان داده شود. همچنین جوجه ها باید آب را حداکثر در ۱ تا ۲ ساعت پس از اضافه شدن واکسن بنوشند.

قبل و پس از اضافه کردن واکسن، جریان آب را برای ساعتی قطع کنید.

9- خوراک مصرفی را کنترل کنید:

با توجه به افزایش مصرف خوراک طیور در فصول سردتر و افزایش سرعت رشد و سطح انرژی در خوراک‌ دهی بسیار مهم است، در نتیجه پیشنهاد می‌شود از مشاور تغذیه و دان آماده استفاده کنید.

 

 

ثبت دیدگاه

جهت ثبت دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید.

موارد مشابه