پیشرو، فناور، ارزش آفرین

گروه صنعتی آتام

اهمیت منگنز در جیره طیور

اهمیت منگنز در جیره طیور

در این مقاله به طور مختصر به اهمیت منگنز در جیره طیور خواهیم پرداخت و منابع غنی این عنصر را بررسی خواهیم کرد. در پایان مقالات مفیدی در رابطه با نقش ویتامین‌ها و مواد معدنی در پرورش طیور از آرشیو مقالات وبسایت ارائه گردیده است.

منابع منگنز در مواد غذایی

در بین غلات گندم دارای بیشترین مقدار منگنز نسبت به ذرت است. از دیگر منابع غنی از منگنز می توان به پودر یونجه و سبوس گندم اشاره کرد.  منگنز در استخوان ذخیره می شود بنابراین فرآورده‌های دامی می‌تواند منبع خوبی از منگنز به حساب آید. همچنین نمک‌های محلول شامل سولفات منگنز و کربنات منگنز و کلرید منگنز منابع مناسبی برای مکمل سازی در جیره طیور هستند.

کارکرد منگنز در بدن پرنده

ساخت غضروف

منگنز برای سنتز کندروتین سولفات که جزو اصلی غضروف می‌باشد لازم است، بنابراین کمبود منگنز در جیره می‌تواند باعث آسیب به غضروف استخوان و در نتیجه باعث در رفتگی تاندون در پرندگان شود.

کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد

علاوه بر این منگنز در فعالیت برخی از آنزیم‌های مهم بدن نقش دارد به عنوان مثال منگنز در فعالیت آنزیم استیل کوآنزیم A کربوکسیلاز نقش دارد که این آنزیم در بیوسنتز اسیدهای چرب مؤثر است.

علاوه بر این فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز وابسته به عنصر منگنز است و کاهش فعالیت این آنزیم می‌تواند باعث افزایش فعالیت رادیکال های آزاد در درون سلول شود.

کمبود منگنز

از لحاظ شیمیایی یکی از علایم شدید کمبود منگنز کاهش میزان کندروتین سولفات در غضروف اپی فیز است که نتیجه آن آسیب استخوانی در ناحیه اپی فیز و در رفتگی تاندون در جوجه‌های گوشتی است.

علاوه بر این کمبود منگنز در دوران جنینی باعث تولد جوجه‌هایی میشود که بال، پا و آرواره پایین کوتاهی دارند. جوجه های با آرواره پایین کوتاه تحت عنوان جوجه های منقار طوطی خوانده می شوند.

علایم کمبود منگنز در بوقلمون و مرغ به استثنای یک مورد شبیه به همدیگر است به طوری که جوجه بوقلمون‌های مبتلا به کمبود منگنز مفصل‌های بزرگی دارند در حالی که در جوجه‌های مرغ پروزیس یا در رفتگی تاندون مشاهده می‌شود.

همچنین کمبود منگنز در جیره گله‌های مادر باعث کاهش درصد جوجه درآوری می‌شود، بنابراین کمبود منگنز از لحاظ عملی باعث بروز مشکلاتی برای پرورش دهندگان می‌شود و اولین عنصر کم نیازی ست که می بایستی به صورت مکمل به جیره اضافه شود.

همچنین می‌توانید مقالات زیر را در راستای بررسی اهمیت ویتامین ها و مواد معدنی در خوراک دام و طیور را مطالعه کنید:

نقش روی در پرورش مرغ گوشتی

مزایای دان آماده نسبت به دان آردی

نقش ویتامین ها در جیره طیور

 

ثبت دیدگاه

جهت ثبت دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید.

موارد مشابه