پیشرو، فناور، ارزش آفرین

گروه صنعتی آتام

آشنایی تخصصی با عملکرد ویتامین B6 و B9

آشنایی تخصصی با عملکرد ویتامین B6 و B9

عملکرد ویتامین B6 و B9 در بدن طیور

ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت انسان‌ها و سایر جانداران ایفا می‌کنند، ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با عملکرد ویتامین B6 و B9 در بدن طیور آشنا کنیم. این مطلب شامل عملکرد تخصصی و اثرات کاهش اسید فولیک و پیریدوکسین در بدن طیور می‌باشد.

ویتامین B6 (پیریدوکسین) و ویتامین B9 (اسید فولیک) دو ویتامین کلیدی هستند که به عنوان کوآنزیم در متابولیسم اسید آمینه متیونین استفاده می‌شوند.

نقش ویتامین B9 در سنتز متیونین

اسید فولیک (ویتامین B9) در فعالیت آنزیم متیل تتراهیدروفولات-هومسیستئین ترانسفراز نقش دارد که این واکنش یکی از دو مسیر متیلاسون مجدد برای تبدیل هوموسیستئین به اسید آمینه متیونین می‌باشد. سطوح پایین فولات، باعث کاهش در متیلاسیون شده و مانع سنتز متیونین و اس آدنوزیل متیونین می‌شود.

همچنین گزارش شده است که کمبود فولات می‌تواند باعث کاهش متیلاسیون هوموسیستئین شده و در نتیجه باعث افزایش سطح هوموسیستئین در خون و ادرار می‌شود.

یافته‌ها نشان می‌دهند که اسید فولیک (ویتامین B9) و پیریدوکسین (ویتامین B6) برای متابولیسم متیونین مهم بوده و نقش حیاتی در عملکرد پرورش دارند و همچنین نقش مهمی در متابولیسم متیونین جنینی جوجه ایفا می‌کنند.

نقش ویتامین B9 در سنتز DNA

اسید فولیک (ویتامین B9)، یکی از مواد مغذی ضروری برای تعدادی از عملکردهای متابولیکی مانند سنتز DNA و آماده ساز گروه‌های متیل در تعدادی از واکنش‌ها است.

کمبود بالینی فولات باعث آنمی می‌شود، همچنین سطوح پایین فولات منجر به افزایش خطر نقص در دستگاه عصبی می‌شود. افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی از پیامدهای دیگر کاهش بالینی فولات محسوب می‌شود. افزودن فولیک اسید به جیره جوجه‌های گوشتی باعث افزایش سطح فولات در گوشت جوجه می گردد.

پیشگیری از کبد چرب

اسید فولیک (ویتامین B9) با متابولیسم چربی رابطه دارد و باعث کاهش تجمع تری گلیسیرید در کبد می شود. استفاده از اسید فولیک یک استراتژی پیشگیرانه برای تجمع چربی شکمی در جوجه‌های گوشتی یا کبد چرب در مرغ‌های تخمگذار و انسان می‌باشد.

علاوه بر مطالعه این مقاله که در رابطه با عملکرد ویتامین B6 و B9 در بدن طیور می‌باشد، مقالات مرتبط با ویتامین B8 و ویتامین C را نیز در وبسایت آتام مطالعه فرمایید. 

ثبت دیدگاه

جهت ثبت دیدگاه، وارد حساب کاربری خود شوید.

موارد مشابه